Teksconsult direct mailing goed doel

voor mailings met resultaat

In fondsenwervende teksten draait het om je donateur

Fondsenwervende teksten schrijven is echt iets anders dan je ‘gewone’ communicatie. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten en je moet je woorden altijd zorgvuldig kiezen. Maar in je fondsenwervende teksten is het nog belangrijker dat je je lezers weet te raken. Zonder trouwe donateurs is al het mooie werk dat je doet immers niet mogelijk. 

Je donateur is de held

Je donateurs zijn onmisbaar.

In je fondsenwervende teksten moet je laten zien welk verschil de donateur kan maken met een gift. Dat kan door verhalen te vertellen. Over degene die dankzij de steun van de donateur wordt geholpen.

  • een kind dat weer naar school kan
  • een patiënt die eindelijk een levensveranderende operatie krijgt
  • een inwoner die kostbare natuur ziet terugkomen

En in deze verhalen is de donateur de held.

Duidelijke geefvraag

De eerste stap voor je mailing is de geefvraag formuleren. Die moet concreet en duidelijk zijn:

  • Voor 12 euro geeft u moeder en kind een veilige plek om te slapen
  • Voor 25 euro beschermt u 10 vierkante meter bos een jaar lang tegen illegale woudkap
  • Voor 15 euro geeft u 1 kind een pakket schoolboeken voor een heel jaar

Urgentie

  • Materiaal dat opraakt.
  • Een oogkamp dat gepland staat.
  • Het regenseizoen komt eraan.

Dat is urgentie. Ook die mag niet ontbreken in je mailing.