Weet hoe je lezer leest

Je lezer scant je tekst. De koppen, intro, vetgedrukte stukjes, zinnen die tussen twee witregels staan, de buttontekst. Alles wat opvalt trekt de aandacht. Daarom moet je kernboodschap in die elementen zitten. Als je lezer dan meer wil weten, leest hij verder. Of hij heeft al besloten of hij op die knop drukt.

Meteen de juiste snaar

‘Ik moet een stuk schrijven, maar ik weet dat niemand dat gaat lezen.’ Zonde. Waarom zou je je dan nog inspannen?

Maar ik heb goed nieuws voor je.

Elke tekst is aantrekkelijk te maken, zodat de mensen voor wie het bedoeld is je tekst wél lezen.  Ook het vijfjarenplan voor de leden van je vereniging.

Is je boodschap complex of ligt het gevoelig? Dan heb je meer dan ooit eenvoudige woorden nodig, die je schrijft vanuit het perspectief van je lezer.

De vorm is minstens zo belangrijk als de inhoud. Want een lange lap tekst, daar schrik je de lezers mee af. Maar een luchtig opgemaakte document met de juiste woorden op slimme plekken? Dat is een heel ander verhaal.

Er zijn zoveel manieren om ook een groot verhaal in hapklare brokken aan te bieden.

Je hebt natuurlijk een logische structuur nodig. Logisch voor de lezer. En dat is iets heel anders dan jouw logisch of chronologisch. Je tekst moet ook duidelijk zijn, met een eenduidige, consequente stijl.

En er zijn nog meer manieren om je lezer te boeien.

Denk aan kadertjes, streamers, quotes, uitgelichte stukjes, met een illustratie of infographic. Ideeal voor je whitepaper, beleidsstuk of brochure. En er zijn creatieve oplossingen. Zo kun je een tekst van iemand uit het werkveld opmaken als een brief, een oproep zet je op een geeltje, de prijs van een lezersreis op een ticket, een aanbieding wordt een coupon.

Ik kan nog wel even doorgaan.

Wanneer je jouw tekst bij mij neerlegt, komen de ideeën vanzelf.

Een eerste tekstvoorstel is vaak al meteen raak.

De teksten die ik voor je schrijf of redigeer hoeven niet eindeloos heen en weer, maar zijn met één of twee feedbackrondes klaar.

Klantgerichte teksten, wat kost dat?

Ik spreek vaste tarieven met je af voor wat je nodig hebt. Ter indicatie:

  • Webtekst per pagina: vanaf 300,-
  • Artikel voor de nieuwsbrief à 500 woorden: 500,-
  • Whitepaper 8 pagina’s: 1.520,-
  • Strategisch plan van 10 pagina’s A4 redigeren, wervend een aantrekkelijk maken: 1.900,-

Sabine beschikt over heel veel kwaliteiten. Ze is super creatief en heeft visie op niet alleen tekst maar ook vorm van de producties. Een aanwinst voor ons. Ik kijk nu al uit naar ons volgende project! 

Sabine kwam direct met ideeën voor de nieuwe website die mij erg aanspraken. Zij heeft een schets gemaakt en de navigatie uitgedacht. Daarmee ging het designbureau aan de slag. In de teksten heeft Sabine de ziel van onze school, Lumion, goed neergezet! Ik werd er heel blij van.

Sabine schreef voor ons de teksten voor onze nieuwe website. Maar daar bleef het niet bij. Ze redeneert sterk vanuit klantbeleving en vanuit wat de klant met de website beoogt. Denkt mee, werkt uitstekend samen met de website bouwer en ons als opdrachtgever. Sabine heeft een hele fijne stijl van schrijven en een prettige houding in de samenwerking. Daarnaast is ze snel, zorgvuldig en professioneel. Kortom: Sabine is een goeie keus als je verder wilt komen in klantgerichte communicatie!