In fondsenwervende teksten draait het om je donateur

Fondsenwervende teksten schrijven is echt iets anders dan je ‘gewone’ communicatie. Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten en je moet je woorden altijd zorgvuldig kiezen. Maar in je fondsenwervende teksten is het nog belangrijker dat je je lezers weet te raken. Zonder trouwe donateurs is al het mooie werk dat je doet immers niet mogelijk. 

Je donateur is de held

Je donateurs zijn onmisbaar.

In je fondsenwervende teksten moet je laten zien zien welk verschil de donateur kan maken. Wat de impact is van een gift. Dat kan door verhalen te vertellen. Over degene die dankzij de steun van de donateur wordt geholpen.

Een kind dat weer naar school kan, een patiënt die eindelijk een levensveranderende operatie krijgt, een inwoner die kostbare natuur ziet terugkomen. En in deze verhalen is de donateur de held.

Urgentie & duidelijke geefvraag

Onderdeel van het schrijven is een heldere, concrete geefvraag formuleren.

Waarom is een donatie nu nodig?
Wat ‘krijgt’ de donateur voor het overmaken van een gift?

Geef een moeder en kind een veilige plek om te slapen, bescherm 10 vierkante meter bos tegen illegale woudkap, geef 1 kind een pakket schoolboeken voor een heel jaar.

Je ontvangt van mij een briefingsformulier, zodat ik alles weet wat nodig is om je teksten te schrijven.

Fonsenwervende teksten laten schrijven, wat kost dat?

Ik spreek vaste tarieven met je af voor wat je nodig hebt. Ter indicatie:

  • Donatiepagina op je site à 300 woorden: 300,-
  • Mailpack van 1 brief à 450 woorden + 2 kantjes A5 flyer: 760,-
  • Nieuwsbrief van 4 artikelen à 200 woorden + 1 spread: 1235,-

Ik schakel Sabine al jaren in voor mailings waarbij we grote hoeveelheden informatie helder, prettig en leesbaar moeten presenteren. Omdat zij meedenkt over hoe we deze informatie het beste structureren, maar ook omdat zij een leuke sparringpartner is bij het schakelen over een invalshoeken, de opzet van een leaflet.

Voor een grote, nieuwe tentoonstelling zochten we een tekstschrijver met een frisse blik die zich kan verplaatsen in fondsen en sponsoren. Sabine liet zien dat uitgebreide en inhoudelijke plannen ook kort en krachtig kunnen. Zij maakt het de lezer zo gemakkelijk mogelijk. De boodschap en ons museum komen echt uit de verf.

Sabine gaf me echt het gevoel dat ik alles uit handen kon geven. Wij hadden een berg aan input maar Sabine zag daar lijn in en wist structuur en orde te scheppen. Een hele opluchting. Ze kwam ook met een super idee voor de opbouw van de teksten en vormgeving.

De samenwerking ging smooth en het proces snel. Knap wat zij in korte tijd heeft kunnen schrijven. Meteen de juiste snaar.