Elke dag ben je zelf wel ergens ‘de klant’. Je weet precies hoe jij je wilt voelen wanneer je ergens iets koopt of komt bekijken. Minimaal tevreden over de kwaliteit en service, maar blij verrast worden is beter.

Ik denk aan webbouwer Nienke die geduldig over elk detail met mij meedenkt en altijd tijd voor mij lijkt te hebben. De trainer van wie ik meer leer dan waarvoor ik kom en die mij ook in mijn vele sportieve dieptepunten weet te motiveren. De groentestal waar Frank elke zaterdag opgewekt mijn favoriete appels al voor me afweegt zodra ik aankom.

Oh man, dat is leuk klant zijn.

Daar steek ik als freelancer veel van op en zo wil ik het ook doen voor mijn klanten. Want de beloning is groot. Kijk, een factuur die betaald wordt is natuurlijk fijn en onmisbaar om de schoorsteen te laten roken. Maar klanten blij maken, is heerlijk. Dat voelt voor mij als een cadeautje.

Het is mijn missie om (klant)onvriendelijkheid de wereld uit te helpen.

Of in elk geval in mijn directe omgeving. Dat is niet zo nobel als de missie van mijn favoriete chocomerk Tony’s Chocolonely (100% slaafvrije chocola) of die van de goede doelen waarvoor ik schrijf. Maar het is wel mijn eigen persoonlijke missie. En het is genoeg om een leven lang iets te doen te hebben.

Want het is in de praktijk natuurlijk wel eens bal. Dan word je als klant getest op geduld en incasseringsvermogen. Een topper in deze categorie: over de schnitzel die niet gaar was (blog volgt asap). Als schrijver ben ik ook blij met die ervaringen, want daar zit dan weer een leuke blog in. (Ik geef toe: soms is de situatie zó bal dat ik een onvriendelijke klant wordt. Werk ik aan.)

Waarom schrijf ik alleen voor zorg, onderwijs, goede doelen, ambachtelijk en sportieve klanten?

Dit zijn de branches met tal van gave beroepen waar ik in een ander leven graag voor had gekozen. En daarmee kom ik bij het allerleukste van tekstschrijven: het geeft mij de kans om een tijdje te doen wat jij doet.

Wanneer ik voor jou schrijf, verplaats ik mij in jou. En ook nog een keer in jóuw klant. Ik dompel mijzelf onder in jouw wereld. Daar geniet ik van. En zo rollen er onvermijdelijk ideeën uit voor jouw communicatie, hoe jij laat zien waar jij met je bedrijf voor staat en hoe je jouw klanten raakt.