Klantgerichte teksten

Breng je klant in beweging

Hoe trek je je lezer de tekst in?

Hoe zorg je dat die blijft lezen?

En bij je terugkomt voor meer?

Een klantgerichte tekst is ook een aantrekkelijke tekst.

Je lezer scant je tekst. De koppen, intro, vetgedrukte stukjes, zinnen die tussen twee witregels staan, een fotobijschrift, de buttontekst. Alles wat opvalt trekt de aandacht. Daarom moet je kernboodschap in die elementen zitten. Je lezer moet snel weten wat hij eraan heeft. Het mooie is dat je daarmee meteen voor een goede structuur zorgt.

Ja, dat is ook mogelijk met het vijfjarenplan voor de leden van je vereniging.

Zo’n tekst schrijf je omdat je er iets mee wil bereiken, toch? Daarom moet je ook die in de juiste vorm gieten. Dat is niet 59 pagina’s lang in corps 9. Maar pakweg een paginaatje of 12, lekker luchtig met foto’s, infographics en de belangrijkste zaken die je klanten of leden willen of moeten weten. Dus gaan we samen bepalen wat dat belangrijkste dan is.

En is je boodschap complex of ligt het gevoelig? Ook dan maak ik het klantgericht en super leesbaar.

Mijn teksten kenmerken zich door makkelijke zinnen en makkelijke woorden. Zodat je lezer niet afgeleid raakt door hoe je tekst klinkt en zich kan focussen op de inhoud, jouw boodschap.

De vorm is minstens zo belangrijk als de inhoud. Een lange lap tekst schrikt af. Maar een luchtig opgemaakt document met de juiste woorden op slimme plekken? Dat is een heel ander verhaal.

Creatieve twists

Er zijn oneindig veel manieren om je verhaal in hapklare brokken aan te bieden. Los van een logische structuur natuurlijk, want dat is essentieel.

  • Denk aan kadertjes, streamers, quotes, uitgelichte stukjes. Ideaal voor je whitepaper, beleidsstuk of brochure.
  • Je kunt een tekst van iemand uit het werkveld opmaken als een brief, een oproep zet je op een geeltje, de prijs van een lezersreis op een ticket, een aanbieding wordt een coupon.
  • Soms zegt een illustratie of infographic het veel duidelijker.

Ik kan nog wel even doorgaan.

Wanneer ik met jouw tekst aan de slag ga, komen de ideeën vanzelf.