Je verwacht het misschien niet: maar bij een wervende tekst staat niet de call-to-action centraal. Wat centraal staat is namelijk… de lezer.

Zet je klant in het zonnetje

Dus zet de lezer in het zonnetje, spreek hem zo persoonlijk mogelijk aan, maak hem de held van je verhaal, geef iets weg, laat je lezer iets voelen. Wat je doel ook is, een goede wervende tekst gaat over de lezer. Alleen dan kan je tekst effectief zijn.

Wat zijn wervende teksten? Nou, daar valt veel onder. Denk aan mailings, e-mailings, landingpages, fondsenwervingsbrieven, leaflets. Maar ook aan jubileumuitgaven, advertenties, advertorials – wat ook maar in waardevol is voor jouw doel en – het belangrijkste – jouw klant!

De teksten voldoen natuurlijk aan eisen als:

  • Nog maar een keer: de lezer staat centraal
  • In de persoonlijke stijl en toon van jouw organisatie, passend bij het medium
  • Met gevoel geschreven
  • Hoge kwaliteit, meteen bij de eerste opzet
  • Basisprincipes zoals begrijpelijke taal
  • Gericht op resultaat (extra donaties, klik op een link, database verrijking, een aanvraag…)