Geweldig, je tekst is klaar. Je hebt er lang aan gewerkt en de opmerkingen van alle inhoudsdeskundigen verwerkt. Nu kan het eindelijk naar de drukker of live gezet. Maar wacht… Heb je wel alles gezien? Een goede (eind)redactieslag is geen overbodige luxe voor je communicatie- en marketingteksten. 

Wat kan er mis gaan zonder goede (eind)redactie?

Een frisse blik van een collega of eindredacteur maakt je teksten beter. Heb je die niet, dan doe je er goed aan je tekst even te laten rusten en er daarna met deze aandachtspunten nog eens naar te kijken.

  • Er kunnen ongemerkt stukken in je tekst zijn gekomen die op twee manieren hetzelfde zeggen. Wat kan eruit?
  • Je doet je best om een tekst tot stand te brengen waar iedereen zich in kan vinden. Alle betrokkenen hebben hun eigen input, belangen en willen vaak volledig zijn. Dat maakt het soms lastig een heldere, begrijpelijke tekst te schrijven. Zo kan het gebeuren dat je de klant, lezer – voor wie je het allemaal doet – toch een beetje vergeet. Er staan misschien kromme of lastige, lange zinnen in. Iemand die je tekst voor het eerst leest, haalt dat er vaak zo voor je uit.
  • Kan je lezer jouw teksten ook scannen? Dit bereik je met goede koppen, tussenkoppen, streamers en dergelijke. En een logische opbouw en indeling.
  • Zijn titels en koppen duidelijk, spreken ze de lezer aan? Voegt het foto-bijschrift iets toe? Vullen de titel van je stuk en het beeld elkaar aan? Heb je een inhoudsopgave, check de paginanummering; misschien is er in de tussentijd een artikel verplaatst?
  • Zorg dat jouw tekst de klant niet verwart of vermoeit. Of dat de tekst meer vragen oproept dan beantwoordt. Zijn je teksten niet te lang, zijn ze makkelijk te begrijpen? Schrappen, inkorten, controleren – ook dat gebeurt tijdens de (eind)redactie.

Tekst klaar? Puntjes op de i.

Alles wat online staat, kun je op elk moment aanpassen als je toch iets over het hoofd hebt gezien. Bij producties die geprint of gedrukt worden, kan een drukproefcorrectie (na de eindredactie) geen kwaad. Geen grote veranderingen meer, maar wel de laatste (spel)foutjes, gekke afbrekingen en dubbele spaties eruit. Zorg dat je tekst op het eind goed in elkaar zit. Dat is het puntje op de i van jouw inspanningen.