Alles is helder en begrijpelijk te maken voor je doelgroep. Beantwoord je lezersvragen op de juiste plek in je tekst, nog voordat je lezer ze kan stellen? Dat is niet betuttelend. Dat is klantgericht. 

Eén ding mag je meteen loslaten wanneer je gaat schrijven: je behoefte om volledig te zijn. Inhoudelijke experts weten als geen ander hoe complex hun project, product of dienst is, wat er allemaal bij komt kijken. Zij hebben samenwerkingspartners die niet ongenoemd mogen blijven. Er zijn juridische aspecten. Dat zit een helder, klantgericht verhaal in de weg.

Je hoeft niet precies uit te leggen hoe een product in elkaar zit of hoe een service is opgebouwd. Een webtekst moet natuurlijk wel kloppen, maar hoeft geen wetenschappelijk rapport te zijn. Vertel wel wat iemand wil weten en móet weten, niet wat jij wil vertellen.

De kunst van het weglaten

Goed informeren is niet hetzelfde als veel tekst gebruiken. Wat kun je weglaten, waardoor je verhaal duidelijk wordt? Durf jij het zonder specialistische termen en jargon? En kan je huisstijl-richtlijnen of zelfs grammaticaregels aan je laars lappen?

Tekst is niet alles en het oog wil ook wat. Leesbaarheid gaat ook over witruimte, hapklare brokken, tekstritme, woordkeuze, synoniemen, tussenkoppen, kaders, uitgelichte stukjes, verhelderende quotes. Vraag je ook af of een illustratie, animatie of infographic de tekst kan aanvullen, versterken of zelfs vervangen.

Doe wat je moet doen als dat je boodschap effectiever en duidelijker maakt.