Een goede webtekst geeft je bezoeker direct wat hij zoekt. En helpt hem voor jou te kiezen. Met deze 7 gratis schrijftips maak je de teksten van jouw site zelf sterker en klantgerichter. Ze helpen beginnende webredacteuren op weg en zetten oldschool-tekstschrijvers op scherp. Besteed vooral aandacht aan de laatste twee tips. Dan voelt je klant dat jij je best met hem voor hebt.

Waarom je aan de slag moet met je webteksten?

Websites van grotere organisaties worden soms onbedoeld een vergaarbak van informatie, waar de klant zijn weg niet in kan vinden. Er komt heel wat bij kijken om dat te herstructuren en herschrijven. Je moet bijdragen van collega’s verzamelen (en hen motiveren), op tijd feedback krijgen van inhoudsdeskundigen, van alles kortsluiten met de webbouwer en het designbureau.

Andere redenen om met de webteksten aan de slag te gaan:

  • We zijn samengegaan met een andere organisatie en hebben een nieuwe website nodig.
  • Onze site mist goede call-to-actions.
  • Het huidige platform voldoet niet meer.
  • We stappen over op een nieuw CMS.
  • Voor een event of actie willen we een goede landingpage.
  • We krijgen een nieuwe huisstijl en daar hoort een nieuwe site bij.
  • De teksten die we nu hebben, zijn veel te lang en niet meer up-to-date.

Het is prettig als jij weet hoe jij voor goede content zorgt en waar je op moet letten bij het schrijven en ordenen. Zo kan jij zorgen dat alle teksten dezelfde toon krijgen, eruit halen wat dubbelop is en in plaats daarvan goede crosslinks maken. En bedenken op welke plek content het meest logisch is, waar je sitebezoeker het verwacht.

1. Vergeet zoekmachines, vergeet SEO

Klanten vragen vaak of ik ook SEO-schrijver ben. Dan antwoord ik: “Nou, ik schrijf voor mensen, de lezers, je klanten. Dat zijn degenen die je goed moet bedienen.” Bovendien worden zoekmachines als Google steeds beter geprogrammeerd om het gedrag van mensen te benaderen. Voor wie toch een paar SEO-quickwins wil….

  • Zet in je url de zoekterm waarop jij gevonden wilt worden. Dus niet: sabineschippers.nl/13224873958734, maar: sabineschippers.nl/aanmelden-mailingslijst
  • Zorg dat de belangrijkste zoekterm ook hierin staat: de eerste paragraaf van je content, titel, metatitel en meta-omschrijving.

Want natuurlijk kun je je klanten goed bedienen door na te denken over je metatitel en metabeschrijving. De zoekmachine laat die dan zien in de zoekresultaten, zodat je potentiële klanten weten of ze inderdaad op jouw site moeten zijn. Bovendien dwingt het maken van een metabeschrijving je om de pagina samen te vatten. Weet je meteen of je de essentie te pakken hebt.

Je website bestaat natuurlijk niet alleen uit tekst. Ook zaken als het ontwerp, de techniek, de mogelijkheden van het contentmanagementsysteem (cms) spelen mee in je succes bij de klant en je vindbaarheid. Wist je trouwens hoe belangrijk onderhoud van je online content is? Op De Kracht van Content vind je een goed artikel over aandacht voor metadatering en Google vindbaarheid.

2. Maak keuzes

Zorg voor leesbare, goed geschreven en (eind)geredigeerde webteksten. En maak keuzes.

  • Eén pagina = één onderwerp.
  • Eén alinea = één deel-onderwerp

Verwijder wat er dubbel in staat of maak er een nieuwe pagina voor. Let ook goed op of je hetzelfde misschien op verschillende manieren hebt uitgelegd. En los dat op. Het kan pijn doem om die extra uitleg weg te gooien omdat je er trots op bent. Maar ben je daardoor niet een klein beetje verblind voor de effectiviteit van je tekst? ‘Kill your darlings’ heet dat. Wees meedogenloos.

3. Slimme titels en tussenkopjes

Ga na waar het op een pagina echt om draait en schrijf je titel. Als je pagina klaar is en je die online zet, zie je soms pas echt goed waar nog een tussenkop moet en of een titel goed uit de verf komt. Door je site heen klikken kan ook helpen, misschien lijkt die ene titel wel erg op die van een andere pagina?

Maak je titels en tussenkopjes als het kan een beetje uniek.

  • Dus niet: Ervaren webredacteur
  • Maar: Veelgevraagde webredacteur voor zorg en onderwijs
  • Of nog beter: iets in je eigen toon en stijl. Ik ben benieuwd!

4. Leuke links maken

Klik hier is niet alleen uit de tijd, het is ook totaal nietszeggend. Dus ik hoop met heel mijn hart dat je dat al van je site hebt verbannen. Ter inspiratie een paar suggesties:

  • Download nu je gratis boekje
  • Trek direct een lotnummer
  • Bekijk het instructiefilmpje
  • Hoe zet je dit poppetje in elkaar?
  • Naar de technische details over deze fiets

Controleer of de interne links naar de juiste paginas gaan. En zorg dat uitgaande links naar de meest logische pagina leiden, dus niet klakkeloos de url van de homepage invoegen.

5. Orden je site

Voor deze tip (en de volgende) moet je iets meer de tijd nemen. Maar dat is zeer de moeite waard. Want je maakt je doelgroep er heel blij mee. Orden je site. Niet hiërarchisch. Niet volgens je bedrijfsstructuur. Maar volgens de logica die je klant hanteert. En daarvoor moet je je klant kennen.

6. Ken (ben) je klant

Je weet dit natuurlijk al. Maar dit advies is (ook voor mij) soms verrassend moeilijk toe te passen. Verplaats je in de klant. Dat is niet alleen de snelste weg naar klantgericht communiceren en werken. Het is ook de enige manier waarop het zou moeten. Doe of je je eigen klant bent. Stel het je voor. En vraag je dan dingen af als:

  • Wat kom ik op deze website doen?
  • Vind ik hier gemakkelijk wat ik zoek?
  • Biedt dit bedrijf mij wat ik nodig heb?
  • Waar kan ik terecht met vragen?
  • Waarom zou ik met dit bedrijf zaken doen?
  • Krijg ik antwoord op vragen die ik nog niet heb gesteld, maar wel heb?
  • Wat voor gevoel krijg ik van dit bedrijf?

Kijk dan of je website voldoet. En ga zo nodig aan de bak.

7. Wees creatief en durf die schrijfwijzer los te laten

Zoals een pak melk blauw is en een pak karnemelk rood, zijn er op websites zaken die mensen daar verwachten en die daarom goed werken. Bijvoorbeeld dat je telefoonnummer onder contact staat, je logo naar de homepage linkt en dat het menu ergens bovenaan staat. Maar er zijn ook veel zaken waar je alle kanten mee uit kan.

Veel organisaties hebben een schrijfwijzer, een huisstijlhandboek en doen aan branding. En dan zijn er nog de regels voor grammatica, spelling en interpunctie. Wat mij betreft mag je met al die zaken creatief omspringen en desnoods links laten liggen – als dat ervoor zorgt dat een bezoek aan jouw website effectiever, nuttiger en/of leuker is voor je bezoeker, afhankelijk van het doel van jouw organisatie en website. Durf jij het aan?

Succes!