Geweldig, je tekst is klaar. Je hebt er lang aan gewerkt en de opmerkingen van alle inhoudsdeskundigen verwerkt. Nu kan het eindelijk naar de drukker of live gezet. Maar wacht… Heb je wel alles gezien? Een goede (eind)redactieslag is geen overbodige luxe voor je communicatie- en marketingteksten. 

Wat kan er mis gaan zonder goede (eind)redactie?

Een frisse blik van een collega of eindredacteur maakt je teksten beter. Altijd!

  • Er sluipen altijd foutjes in bij het verwerken van feedback en bijdragen van collega’s. Iemand die je tekst voor het eerst leest, haalt die er vaak zo voor je uit.
  • Je wilt de planning halen en hebt het druk. Ook daardoor kunnen er ongemerkt vreemde constructies in je tekst terechtkomen.
  • Je doet natuurlijk je best om een tekst tot stand te brengen waar iedereen zich in kan vinden. Alle betrokkenen hebben hun eigen belangen en willen vaak volledig zijn. Dat maakt het soms lastig een heldere, begrijpelijke tekst te schrijven. En zo kan het gebeuren dat je de klant, lezer – voor wie je het allemaal doet – toch een beetje vergeet. Op enig moment is een goede redactieslag nodig.
  • Kan je lezer jouw teksten ook scannen? Dit bereik je met goede koppen, tussenkoppen, streamers en dergelijke. En een logische opbouw en indeling.
  • Als je zelf helemaal in een tekst zit, zie je soms niet goed of er wel staat wat er moet staan. Of je de lezer er goed mee bedient. Bijvoorbeeld omdat titels en koppen niet duidelijk zijn. Of omdat twee alinea’s hetzelfde zeggen, maar op een andere manier. Klopt die foto wel bij dit artikel, vullen de kop en het beeld elkaar aan? En heb je aan de inhoudsopgave en paginanummering gedacht; misschien is er in de tussentijd een artikel verplaatst? Schrappen, inkorten, controleren – ook dat gebeurt tijdens de (eind)redactie.
  • Zijn je teksten niet te lang, zijn ze makkelijk te begrijpen? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw tekst de klant verwart of vermoeit. Of dat de tekst meer vragen oproept dan beantwoordt.

Het is zonde van al je inspanningen als je dat allemaal laat staan

Eindredactie door een collega met een frisse, scherpe blik of door een eindredacteur is onmisbaar als je wilt dat het geheel klopt. Laat iemand dus gekkigheden uit je teksten redigeren en slimmigheden erin zetten of sterker maken.

Zo zorg jij dat het eindresultaat goed in elkaar zit.

Dat is het puntje op de i van jouw inspanningen.

Tekst klaar voor de drukker?

Alles wat online staat, kun je op elk moment aanpassen, maar dat kan natuurlijk niet bij producties die geprint of gedrukt worden. Dus laat die extra goed controleren. Proofreaden of drukproefcorrectie is een extra slag na de eindredactie. Geen grote veranderingen meer, maar wel de laatste (spel)foutjes eruit. Denk hieraan voor al je print- en drukwerk, zoals:

  • Themaboekje
  • Special
  • Syllabus
  • Jubileum-uitgave
  • Krantje
  • Folder of leaflet
  • Brochure
  • Persbericht
  • Reportage
  • Artikel voor personeelsblad, vakblad of relatiemagazine
  • Meerjarenplan of jaarverslag