Alles is helder en begrijpelijk te maken voor je doelgroep. Bij informatieve teksten neem je je lezer aan de hand mee. Dat is niet betuttelend. Dat is klantgericht. Doordat jij zijn vragen op de juiste plek in de tekst beantwoordt, help je hem het beste.

Leesbaar en klantgericht

Goed informeren is niet hetzelfde als veel tekst gebruiken. Vaak moet je juist wat (of zelfs veel) weglaten om je verhaal helder te maken.

Voor een beschrijving van een service of commercieel product, hoef je niet precies uit te leggen hoe de service is opgebouwd, wel wat de klant eraan heeft. Altijd dat, wat heeft de klant eraan.

Voor een helder, begrijpelijk verhaal waarmee je (potentiële) klanten kan raken moet je het een en ander durven loslaten, zoals specialistische termen (tenzij die de koopbeslissing ondersteunen), je huisstijl-richtlijnen, grammatica.

Het belangrijkste dat je moet loslaten is iets dat ik in mijn werk geregeld tegenkom: de behoefte om volledig te zijn.

Inhoudelijke experts weten als geen ander hoe complex hun project is, wat er allemaal bij komt kijken. Zij hebben samenwerkingspartners die niet ongenoemd mogen blijven. Er zijn wetenschappelijk of juridische aspecten.

Dat zit een helder, klantgericht verhaal in de weg. Er zijn allerlei manieren om op andere momenten of plekken alsnog verder op iets in te gaan. Dat hoeft niet allemaal in het eerste contact, bijvoorbeeld als iemand op je website komt kijken wat hij bij jou krijgt. Een beschrijving van jouw dienst hoeft daar niet inhoudelijk, wetenschappelijk of juridisch helemaal compleet waterdicht te zijn. Vertel wel wat je klant wil weten en moet weten of te beslissen of hij bij jou wil kopen.

Je kunt doorlinken, blogs schrijven die jouw verhaal ondersteunen of illustreren. Je kunt verwijzen naar algemene voorwaarden.

Keuzes maken

Ik geef toe dat het lastig is. Als schrijver wil ook ik aan het eind een verhaal hebben dat vragen beantwoordt en niet oproept. Voordat ik aan de slag ga wil ik het zelf snappen. Daarmee word ik ook een beetje een expert. Daarna neem ik plaats in het hoofd van de lezer. Dat helpt me bij een onmisbaar deel in het schrijfproces: keuzes maken.

Wat hoort er wel en in niet, welke vragen heeft de lezer over dit onderwerp, wat heeft hij nodig, waarom wil hij hier iets over weten, waar is hij mee geholpen? Zo schep ik orde in de chaos. Wordt het proppen of toch te complex, dan moet er een pagina bij of hebben we een mooi onderwerp voor een volgende nieuwsbrief of een extra folder.

Tekst is ook niet alles

Vraag je ook af of een illustratie, animatie of infographic de tekst kan aanvullen, versterken of zelfs vervangen. Leesbaarheid gaat verder ook over witruimte, hapklare brokken, tekstritme, woordkeuze, synoniemen, tussenkoppen, kaders, uitgelichte stukjes, verhelderende quotes, beelden, foto’s.

Voorop staat dat je boodschap overkomt en lekker leest. Want dan weet je lezer snel hoe het in elkaar zit en wat voor hem van belang is. Dat is je schrijfinspanning toch meer dan waard?