Fondsenwervende teksten schrijven is een vak apart. En er is één groot verschil met teksten voor je communicatie en marketing. Hoe graag je misschien ook jouw prachtige organisatie wilt laten zien, in fondsenwervende teksten is je belangrijkste taak: zorgen dat de donateur een goed gevoel over zichzelf krijgt. 

Je vraagt je donateur om zijn steun, betrokkenheid, een extra gift. En dat doe je door je donateur te laten voelen dat hij de held is. En dat is hij ook, want zonder hem is al dat moois niet mogelijk. 

Deze 6 schrijftips voor fondsenwervers helpen je op weg.

1. Verhalen vertellen. En je donateur is de held.

Breng de problemen waar jouw organisatie zich voor inzet terug naar menselijke omvang. Zodat iedereen het makkelijk kan begrijpen.

Vertel verhalen waarin de donateur een onmisbare rol speelt, de held is. Zo laat je zien welk verschil de donateur kan maken. Wat de impact is van zijn gift.

Licht één verhaal uit. Dat gaat over degene die hulp nodig heeft, wiens leven beter kan worden. Een kind dat ernstig ziek is. Een dochter die haar moeder ziet aftakelen. Een meisje dat niet meer naar school kan. Een patiënt die wacht op een operatie. Een inwoner die kostbare natuur ziet verdwijnen.

Hier is een oplossing voor waar de donateur (via jouw organisatie) voor kan zorgen.

Wie doneert, doet dat omdat hij iets voelt. Wees daarom niet bang om de verhalen met emotie te vertellen.

2. Schrijf over de resultaten, niet over de processen

Jouw organisatie lost grote of complexe problemen op. Duurzaam, structureel, met blijvend resultaat. Er zijn processen, diverse projecten, een doordachte aanpak. Er is draagvlak en er komt veel bij kijken. Toch is het belangrijk om de verleiding te weerstaan daar in je fondsenwerving alles over te willen vertellen.

Schrijf veel meer over de resultaten, dan over de manier waarop jouw organisatie die bereikt. Je donateur wil weten wat zijn gift mogelijk maakt, hoe hij daarmee iemands leven verandert.

Vertel het zo concreet mogelijk. En doe dat in eenvoudige zinnen, makkelijk te begrijpen. Daarmee help je jouw donateur. En je donateur helpt jou.

3. Het is jouw taak om te zorgen dat de donateur zich goed voelt over zichzelf

Over het geheel genomen, laat je fondsenwervende tekst dit gevoel achter bij de donateur?

  • Ik voel me belangrijk, gewaardeerd en nodig.
  • Ik nam een goede beslissing door voor dit goede doel en deze organisatie te kiezen.
  • Ik maak deel uit van iets belangrijks en goeds.
  • Mijn gift maakt verschil in het leven van iemand anders.

Een blije donateur blijft.

4. Durf te vragen

Belangrijk is dat je donateur weet waarom zijn gift zo hard nodig is. En waarom vandaag. Besteed aandacht aan het formuleren van een heldere, concrete geefvraag. Dat is eigenlijk de aanbieding; je laat zien wat een gift oplevert.

  • Adopteert u 3, 5 of 10 bomen, zodat uw en andere kinderen straks van meer natuur kunnen genieten?
  • Geeft u medicijnen voor een ernstig ziek kind?
  • Zorgt u dat 1 moeder en haar baby vannacht een veilige, warme plek hebben om te slapen?
  • Beschermt u een hectare regenwoud tegen illegale woudkap?
  • Betaalt u een pakket schoolboeken voor 1 kind?
  • Geeft u een dakloze een week lang elke dag een warme maaltijd?

5. Benadruk waarom zijn steun vandaag zo hard nodig is

Laat ook zien waarom steun vandaag nodig is, dus wat de urgentie is.

Redenen om nu te geven, zijn bijvoorbeeld:

  • Materiaal dat opraakt
  • Een moeder en kind die vandaag dringend hulp nodig hebben
  • Een dorp waar over een maand een gezondheidspost klaar moet zijn
  • 17 mensen die vandaag aankloppen voor onderdak

6. Laat weten hoe dankbaar je bent

Als een goede vriend jou een mooi cadeau geeft, hoe bedank je hem dan?

Bedank de donateur voor de hulp waar je om hebt gevraagd. Rapporteer terug wat er met zijn gift is gebeurd en hoe hij daarmee iets goeds heeft gedaan.

Je kunt op allerlei manieren ‘dank u wel’ zeggen.

Je kunt verbaasd zijn over de gulheid van de donateur, dankbaar voor zijn compassie, overweldigd door de enorme gift. Je kunt ook de moeder die is geholpen laten vertellen hoe gelukkig zij nu is. Een wonder dat uitkwam. Een wereld van verschil, onvoorstelbaar belangrijk, een nieuwe kans voor….

Maar zo klink ik helemaal niet…

Onder de fondsenwervingsbrief staat vaak de naam van de directeur. Die zou kunnen zeggen: “Maar zo klink ik helemaal niet.” En ja, dat klopt. De schrijfstijl van zo’n brief is vaak anders dan hoe iemand zelf klinkt. Dat is om de brief te laten werken. Effectief fondsen te werven.

Zo moet je soms ook grammaticaregels aan je laars lappen. Zinnen met ‘maar’ beginnen, bijvoorbeeld. Zinnen van één woord tussen twee witregels. Zonder onderwerp of werkwoord.

Dat vindt niet iedereen makkelijk.

Fondsenwerving heeft zijn eigen regels. Soms moet het zelfs een beetje lelijk zijn, met onderstrepingen, een stuk gearceerd, een krabbel in de kantlijn. Dat trekt aandacht. Zo kun je belangrijke dingen ook visueel benadrukken.

Wat neem jij hiervan mee bij de eerstvolgende mailing?

Welk van deze fondsenwerving schrijftips spreekt jou aan? Welke ga jij toepassen in je volgende mailing of donateurs nieuwsbrief?

Ik hoop dat het je helpt bij je doel: zoveel mogelijk goeds doen voor mens/dier/natuur/milieu. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat.

Bedankt voor het mooie werk dat jij doet!