Nieuwe website: 5 tips voor klantgerichte webteksten

Je ziet het woord: tekst. Met een illustratie van een kroontjespen met de punt op het einde van de t.

Een nieuwe site. Dat is een flink project.

Je hebt een nieuw design nodig waar iedereen achter staat, een webbouwer die zorgt dat je site snel en goed werkt en teksten waar je de sitebezoekers goed mee bedient. Als projectmanager nieuwe website moet jij daar allemaal voor zorgen.Wat besteed je uit, wat doe je zelf?

Veel van mijn klanten hebben een grote website, soms meer dan één. Webredacteuren komen en gaan. En collega’s van verschillende afdelingen kunnen er dingen op zetten. Websites van (middel)grotere organisaties moeten niet voor niets eens in de zoveel tijd op de schop.

Ik help dan om de boel op orde te krijgen.

  • Welke pagina’s heb je nodig?
  • Welk resultaat verkoop je aan je klant?
  • Wie is je klant eigenlijk precies?
  • Wat zet je op de Over Ons pagina?
  • Wat is de belangrijkste call-to-action?

Pas wanneer je de antwoorden op die vragen helder hebt, begin je met schrijven.

Als een van je projectleden schrijven leuk vindt, hoef je de teksten niet per se uit te besteden, al kan een redactieslag zeker geen kwaad.

Hoe maak je je webteksten klantgericht en effectief?

Vaak komt de input van verschillende collega’s. Dan moet je zorgen dat alle teksten dezelfde stijl en toon krijgen.

Hier 5 tips om elke webtekst klantgericht te maken.

1. Maak keuzes

Eén pagina = één onderwerp.

Eén alinea = één deel-onderwerp

Verwijder wat er dubbel in staat of maak er een nieuwe pagina voor. Let ook goed op of je hetzelfde misschien op verschillende manieren vertelt. Het doet soms pijn om een zin of alinea weg te gooien als je er trots op bent. Maar ben je daardoor niet een klein beetje verblind voor de effectiviteit van je tekst? ‘Kill your darlings’ heet dat. Wees meedogenloos.

2. Slimme titels en tussenkopjes

Welke woorden gebruikt je sitebezoeker/klant? Gebruik die woorden in je titels en het menu.

Ga na waar het op een pagina/alinea echt om draait en schrijf je (tussen)kop. Maak je titels en tussenkopjes als het kan een beetje uniek. Laat bijvoorbeeld je specialisme of visie op je vak uit de verf komen. En wees specifiek.

Dus niet: Fsyiotherapie
Maar: Fysiotherapie voor dansers

Niet: Impact maken
Maar: 10 kinderen elke dag een warme maaltijd

3. Leuke links maken

‘Klik hier’ is niet alleen uit de tijd, het zegt ook niets. Dus ik hoop dat je dat al van je site hebt verbannen. Ter inspiratie een paar suggesties:

  • Download nu je gratis boekje
  • Bekijk het instructiefilmpje
  • Hoe zet je dit poppetje in elkaar?
  • Naar de technische details over deze fiets

Controleer of links naar de juiste pagina’s gaan. En zorg dat uitgaande links openen in een nieuw venster. Ook die moeten naar de meest logische pagina leiden, dus link niet klakkeloos naar een homepage. Daar help je je klant niet mee.

4. Orden je site volgens de logica van je klant

Is je site nogal uit de kluiten gewassen? Dan moet je voor dit punt wat meer tijd uittrekken. Maar het is zeer de moeite waard, want je maakt je bezoekers er heel blij mee.

Orden je site. Niet hiërarchisch. Niet volgens je bedrijfsstructuur. Maar volgens de logica die je klant hanteert. Wat komen de meeste bezoekers op je site doen? Hoe zoeken zij? Zorg dat zij hun weg makkelijk kunnen vinden en dat de belangrijkste call-to-action op meerdere plekken duidelijk zichtbaar is.

Verplaats je in de klant. Dat is niet alleen de snelste weg naar klantgericht communiceren en werken. Het is ook de enige manier waarop het zou moeten.

5. Hoe krijg je na zoveel tekstrondes weer een frisse blik?

Als je site klaar is en bijna live kan, ga je er nog één keer doorheen. Maar… hoe kun je na zoveel tekstrondes nog met een frisse blik naar je webteksten kijken?

Neem afstand, laat deze klus los, ga iets anders doen.

Ga er dan weer goed voor zitten en verplaats je in je sitebezoeker. Laat je niet afleiden en doe of je je eigen klant bent. Stel het je echt voor.

Bezoek je eigen site en vraag je af:

  • Wat kom ik op deze website doen?
  • Vind ik hier gemakkelijk wat ik zoek?
  • Biedt dit bedrijf mij wat ik nodig heb?
  • Waar kan ik terecht met vragen?
  • Waarom zou ik met dit bedrijf zaken doen?
  • Krijg ik antwoord op vragen die ik nog niet heb gesteld, maar wel heb
  • Wat voor gevoel krijg ik van dit bedrijf?

Wees creatief en durf conventies los te laten

Maar maak het niet te gek.

Zoals een pak melk blauw is en een pak karnemelk rood, zijn er op websites zaken die mensen daar verwachten en die daarom goed werken. Bijvoorbeeld dat je logo naar de homepage linkt en dat het menu ergens bovenaan staat. Maar je mag veel losser schrijven dan je gewend bent.

Als je schrijft met je lezer op je netvlies, ga je vanzelf persoonlijker schrijven. Spreek je lezer aan. Drop af en toe een vraag.

Maak alinea’s van één zin.

Of van één woord.

Werkt.

Echt.

Zorg dat een bezoek aan jouw website effectief, nuttig en leuk is voor je bezoeker. Durf jij het aan?

De belangrijkste tip die alles samenvat?

Bekijk alles wat je doet, zegt en schrijft door de ogen van je gewenste klant.

Wil je hulp? Neem dan contact met mij op

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *