vrouw in sportkleding op bospad

Challenge: sporthorlogeloos sporten voor een rijker leven

Heb je lekker gesport? Als jij bij deze vraag eerst op je sporthorloge (smartwatch of activity tracker) moet kijken, is het de hoogste tijd voor deze challenge: een maand lang sporten zónder sporthorloge. Hoe zit het met jouw sporthorlogegedrag? En wie moet dit echt proberen, volgens jou?

Met groeiende verbazing zie ik meer en meer mensen op de knopjes van hun horloge drukken voor én tijdens het sporten. Voor hen bedacht ik deze challenge.

Wat levert de challenge op?

De vijf mooiste resultaten die je al na ongeveer een maand kunt verwachten, (al bij 1 keer sporten per week):

  1. Hernieuwde kennismaking met je lichaam, tot wederzijds genoegen
  2. Zonder hulpmiddelen – dus helemaal zelf – kunnen bepalen of het tijd is om te sporten en aanvoelen of je kan knallen of behoefte hebt aan een rustige hersteltraining
  3. Afname van digitale afhankelijkheid in het algemeen
  4. Toename van plezier in sporten
  5. Direct weten of je lekker hebt gesport

Er zijn nog meer prachtige resultaten mogelijk. Denk aan beter slapen, meer oog voor en in contact staan met je omgeving, opbloeiende relaties. Ik geniet al decennia lang van sporten op gevoel. Maar ik begrijp dat digitale hulpmiddelen kunnen helpen om prestaties te verbeteren. De werkelijke uitdaging is misschien dan ook om minder waarde te hechten aan de prestatie en meer aan het sporten zelf.

De challenge, zo doe je het!

Stap 1: leg je horloge weg, uit het zicht. Dit is een lastige, maar onmisbare stap.

Stap 2: trek je sportkleding aan en pak eventueel trainingsmateriaal

Stap 3: sport ze!

Herhaal deze stappen elke keer als je gaat sporten. In dezelfde volgorde.

Begin dus telkens bij stap 1. Na een tijdje zul je merken dat je stap 1 kunt overslaan. Misschien merk je op een dag zelfs dat je niet eens meer weet waar je horloge is gebleven. Dit kan al binnen een maand gebeuren! (Heb je langer nodig, maak je dan vooral geen zorgen en houd vol. Het overkomt de besten.)

Kun je eenmaal met genoegen sporthorlogeloos sporten? Dan ben je geslaagd voor de challenge. Gefeliciteerd! Trakteer jezelf op iets lekkers, je hebt het verdiend. Maak je geen zorgen over de calorieën.

Welke hobbels kun je tijdens de challenge tegenkomen en hoe ga je daarmee om?

Je zult versteld staan hoe lekker het is om te sporten op gevoel. Je gaat de ultieme vrijheid voelen van het sporthorlogeloos sporten. Maar een challenge is geen challenge zonder uitdagingen. Zo kun je last krijgen van bijwerkingen en is het extra lastig als je een wedstrijd in het vooruitzicht hebt.

Hobbel 1. Wat te doen in geval van bijwerkingen?

Houd rekening met enige ontwenningsverschijnselen, zoals ongemak, onrust, een verloren gevoel, onverklaarbare emoties, verbazing. Mocht je merken dat naar je lege pols kijkt waardoor je last krijgt van onaangename gevoelens en gemis? Blijf dan even bij dit gevoel. Breng daarna je aandacht rustig terug naar het sporten. Herhaal dit zo vaak als nodig is.

Hobbel 2. wat te doen als je binnenkort een wedstrijd hebt?

twee hardlopers die na de finish op hun horloge drukken

Een enthousiaste lezer stuurde mij, nadat ze dit blog had gelezen, deze foto van haarzelf. Ze moest er zelf om lachen.

Dit is voor de meesten de grootste hobbel. Kun jij meedoen aan een wedstrijd als je geen houvast hebt aan je digitale ik?

Zie je het nut er dan eigenlijk nog wel van in? 

Zo ja, lukt het dan om voor een wedstrijd te trainen zonder virtuele tegenstander? Het is mogelijk: je kúnt trainen voor en meedoen aan een wedstrijd zonder sporthorloge. Begin wel bijtijds met de challenge, zodat je eerst kunt wennen aan het sporthorlogeloos sporten. Laat me weten hoe het bevalt!

Zo nee, dan ben je er erger aan toe dan ik dacht. Voor jou is het misschien niet verstandig cold turkey (vert.: koude kalkoen) sporthorlogeloos te gaan. In dat geval raad ik je aan onder begeleiding of samen met een maatje deze challenge te doen. Het goede nieuws: het kan jou op den duur ongeëvenaard veel moois opleveren. Probeer je het? Ik ben nu al trots op je.

Vergroot de kans dat je slaagt voor de challenge

Tot slot nog een paar tips om je mentaal goed voor te bereiden. Hiermee vergroot je de kans dat deze challenge je het gewenste resultaat oplevert.

  1. je krijgt geen digitale meldingen over je vermogen om zuurstof op te nemen of als je onnodig energie verliest – je kunt wel lichaamssignalen raadplegen
  2. je krijgt geen nauwkeurige berekeningen over staplengtes, slagfrequentie, hartslagzones of zaken als grondcontact-tijd en ren-cadans – je kunt wel trainingsschema’s, techniektrainingen en een goeie trainer inschakelen
  3. je moet het doen zonder analyses, tabellen en grafieken – je leert vanzelf uitvogelen of je lekker hebt gesport
  4. route, afstand en je gemiddelde snelheid zie je niet op een schermpje – je kunt wel lekker om je heen kijken
  5. je zult geen idee hebben hoeveel calorieën je hebt verbrand – je hebt na het sporten gewoon trek in een dikke boterham met roerei of niet

Geef het hardlopen, zwemmen, fietsen, schaatsen en elke andere sport een nieuwe dimensie en ga deze uitdaging aan. Laat me weten hoe het je vergaat.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *