#13 Waarom elke klantenservice een Anneke nodig heeft

Ik leerde Anneke kennen bij de online bouwmarkt. Of beter gezegd, ik leerde haar onvergetelijke, doorrookte stem kennen. Een stem die tot rust brengt. De stem van iemand die begrijpt hoe het voelt als je verbouwplannen stagneren doordat je behang maar niet komt. Elk bedrijf heeft een Anneke nodig op de Klantenservice.

Een retrobehangetje voor mijn werkkamer en een behangetje met junglepatroon en toekans uitgekozen door zoon. Volgens de site zouden de rollen binnen drie werkdagen bij mij thuis worden afgeleverd. Vooruit iets langer, want er zaten een paar feestdagen tussen. Met het nieuwe jaar zou de hele bovenverdieping er weer als nieuw bij staan. Zoon zou eindelijk een kamer hebben met voldoende ruimte om te spelen en ik zou een frisse start maken in mijn nieuwe werkkamertje. Maar na enkele weken zaten we nog altijd in de zooi.

Met behangkwast in de jungle

De gang stond vol dozen, stapels boeken, kleding en een platenspeler waar later een kast bovenop zou vallen. Ergens daartussen zat ik verwilderd met de behangkwast in de aanslag. Van ellende had ik het stofzuigen maar laten zitten en vouwden we gewassen kleding niet meer op. Elke ochtend stonden onze jongens over de textielberg gebogen en gooiden ze sokken en onderbroeken in de lucht tot ze hadden wat ze zochten. Met als gevolg dat ze steeds bijna te laat op school waren. Als je het zelf hebt meegemaakt, weet je wat de impact is van behang dat maar niet komt. Het getuigt van klantgerichtheid dat Anneke dat begreep.

“Sabine, wat vervelend. Ik ga nu de leverancier achter z’n broek aanzitten en bel je daarna terug.” Ze klonk heel relaxed, alles onder controle. Ik voelde me kalm worden, zen bijna. Het geluid van een waterval en tropische vogels zwol aan. Precies wat ik nodig had. Ik liet me tussen de dozen achterovervallen in de zachte berg textiel en droomde weg. Ik zag het helemaal voor me.

Hoe Anneke met haar eigen oude Hondaatje naar die leverancier tufte. Aldaar naar het kantoortje van de hoogste baas liep, terwijl zij een sigaretje tussen haar lippen stak. Tegen de deurpost geleund, blies ze een enorme wolk rook uit en zei: “Henk, schat, je weet toch dat jij een cruciale rol speelt in het leven van klussende mensen, hè? Trek die rollen behang eens uit de kast en stuur ze nou eens op jongen.” Waarop Henk haar zijn woord gaf en haar zoals altijd mee uit vroeg. Zoals altijd werd hij met een klapzoen op de wang afgewezen en bleef achter in haar wolk van rook en schrale parfum. Maar zijn dag was weer goed. Ja, ik begreep ineens waarom Henk mijn rollen behang niet opstuurde. Zo gaat dat tussen hem en Anneke.

De impact van Anneke

Als je het zelf hebt meegemaakt, weet je wat de impact van Anneke is. Het geluid van de waterval verstomde, maar het gevoel dat alles nu goed was bleef hangen. Met een glimlach op mijn gezicht overzag ik de zooi in mijn gang en zag het grote geheel: de potentie van een nieuwe fase.

Mijn punt is, door mensen als Anneke voelt iedereen zich goed. Een wereld zonder Annekes is chaos en complete verwildering.

Hieruit volgt een belangrijk advies voor elke (web)winkel, elke zaak. Als je de relatie met Henk de leverancier waardeert en het beste voorhebt met je klanten, zorg dan dat je een Anneke hebt. Met een Hondaatje.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *