“Als m’n werk bekender wordt, is dat natuurlijk oké! Maar is alles dan nog in balans?”

Ondernemer aan het woord: Martine de Ruiter – Iets Fraais, kunst & vormgeving in Haarlem

Je zou kunnen zeggen dat het leven van Martine – net als haar schilderijen – bestaat uit paletstukken. Werken in haar atelier, thuis zijn bij haar gezin, haar sociale leven, exposeren, grafisch vormgeven en alles regelen wat bij een eigen zaak hoort. “Succes hangt voor mij samen met al die vlakken, dat het allemáál loopt.”

Als een mooie compositie.

“Ik denk dat het goed is dat je als ondernemer of kunstenaar één ding hebt waarmee je duidelijk naar buiten treedt. Daarvoor moet je eerst helder hebben: wat wil ik met mijn werk of kunst, wie wil ik bereiken, op wat voor manier? En wat ga ik dan nu ondernemen om daartoe te komen?”

De rode draad in leven en werk

“Weeg altijd af: wat levert de tijd en energie die ik erin ga stoppen mij op?”

“Natuurlijk moet je dingen uitproberen, maar blijf wel bij jezelf. Dat hele out of the box en ga uit je comfortzone en zo… ik weet niet hoe goed dat nou is voor iemand, hoor. Zit je misschien allemaal dingen te doen die eigenlijk helemaal niet bij je passen terwijl je die energie ook had kunnen stoppen in het verdiepen en verbreden van je techniek of talent.

Ik ben heel blij met die drie ochtenden dat ik in mijn atelier sta. Dan weet ik: nu moet het gebeuren hier. Op de andere twee ochtenden, af en toe een avond en in het weekend, werk ik thuis. Dan houd ik me bezig met grafisch vormgeven, het plannen van exposities en het regelen van alles wat hoort bij het hebben van een eigen zaak.

Voor mij is het belangrijk dat ik genoeg tijd overhoud om in een schilderij te raken, echt te schilderen. Dat is toch de hoofdmoot. Ik voel wat ik zou willen bereiken en of iets dat ik wil ondernemen daarbinnen past. Ik weeg altijd af: wat levert de tijd en energie die ik erin ga stoppen mij op? Als m’n werk bekender wordt, is natuurlijk altijd oké! Maar de balans met de dingen thuis, mijn gezin met drie jongens en mijn sociale leven, dat is altijd wel iets waar ik op blijf letten.

Dat is wel een beetje Martine. Succes hangt voor mij samen met al die vlakken, dat het allemáál loopt. Daar haal ik energie uit en dat geeft een rijk gevoel.

Het is natuurlijk ook wel eens lastig, want ik vind het heel fijn om thuis te zijn, maar het is ook heerlijk hier in mijn atelier. Dat voelt heel goed. Wist je dat dit vroeger het magazijn van een verfwinkel was?”

Over brood op de plank

“Oplettend, creatief en zichtbaar zijn op allerlei manieren.”

“Ik ben heel blij met wat ik nu heb opgebouwd, maar de onzekerheid blijft. De kunstverkoop fluctueert. Het kan lange tijd rustig zijn en ineens verkoop je iedere week een groot doek. Mijn kaartverkoop, ook van mijn kunstkaarten, via Kaartje2Go, zorgt wat dat betreft voor prettige, steady inkomsten. Een fijne combinatie dus, schilderen en grafisch vormgeven. Dat ik met mijn passie mijn werkende leven kan vullen… ik kan me natuurlijk niet gelukkiger prijzen.

Dat ik tegenwoordig continu exposeer op verschillende plekken, heeft zeker effect op de verkoop. Een groot werk van me, dat ik in de etalage van winkel Durf! exposeerde, was zelfs binnen een dag verkocht. De kopers vertelden me dat ze langs de etalage liepen en allebei stopten. Voor het eerst in de 20 (!) jaar dat ze in hun huis woonden hadden ze het werk voor hun muur gevonden dat hun beider harten gestolen had. Exposeren is belangrijk en hartstikke leuk. Maar ook een hele organisatie. Zo hangt mijn werk bij de Hofgalerie in Den Haag en ondertussen ook bij restaurant Variée, het Kweekcafé en kapsalon Philipoom Hair. Binnenkort exposeer ik in het Weefhuis in Zaandijk, een heel mooi gebouw. We huren dat gebouw met zijn vieren voor een weekend, echt leuk om dat met een groep te ondernemen.

Exposeren betekent niet altijd dat ik direct iets verkoop, mijn ervaring is dat het een jaar later nog kan gebeuren. En het levert me bijvoorbeeld meer Instagram-volgers op, ook belangrijk. Daarnaast zijn nog allerlei andere manieren om zichtbaar te blijven. Maar je moet ook oplettend en creatief zijn. Laatst plaatste een schrijfster een oproep op LinkedIn voor een artikel in een glossy. Daar heb ik snel op gereageerd, met afbeeldingen van mijn werk erbij. Dat leidde tot een leuk stuk over mijn werk. Ook heb ik ‘fraaie sjaals’ gemaakt. Daarvoor heb ik prints van mijn schilderkunst laten drukken op stof. Die sjaals hangen nu ook in Den Haag.”

Het plezier

“Het is een groot compliment als iemand je werk wil hebben.”

“Het is heerlijk om vrij werk te maken, maar ik vind het ook een leuke uitdaging om een schilderij in opdracht te maken, waarvan iemand uiteindelijk zegt: ‘Dat is precies wat ik in mijn hoofd had!’ Zoiets is het ultieme teken van waardering. Het is sowieso een groot compliment als iemand je werk wil kopen. Ik vind ook alle ontmoetingen die je hebt door exposities en verkopen mooi. Zoals met de vrouw die voor haar tachtigste verjaardag een schilderij van mij cadeau kreeg van haar negentigjarige vriend!

In mijn schilderijen maak ik gebruik van een zelfontwikkelde techniek met paletstukken, gerecyclede verf. Dat is ontstaan doordat ik het zonde vond om mijn palet af te spoelen. Ik steek stukken van de opgedroogde verf af. Het is voor mij elke keer een verrassing hoe een paletstuk van het palet afkomt en dat maakt het werken met deze techniek heel avontuurlijk. Toeval speelt dus een rol in het ontstaan van mijn kunst. Het is een mooi proces om in te groeien en mee te experimenteren. Zo kom ik nu gemakkelijker dan in het begin tot een goeie balans in een doek, een compositie ontstaat sneller.

Door deze techniek is eigenlijk mijn thema ontstaan. Ik vind dat paletstukken het best tot hun recht komen in bloembladen, maar natuurlijk zijn er ook andere dingen in de stukken te zien. Ik verkocht eens een schilderij en de koper zei: ‘Ik vind het zo mooi, die kip in dat veld!’ Een ander doek had ik ‘Bird’ genoemd omdat ik er zelf ergens een vogel in zag, en die titel maakte het tot een zoekplaatje. Het is trouwens een mooi verhaal hoe ik dat schilderij uiteindelijk verkocht heb. Via de visboer! Daar staat zo’n bakje met allerlei visitekaartjes en ik dacht: ‘Waarom niet, ik leg mijn kaartjes hier ook neer.’ Een klant zag zo’n kaartje met op de achterkant dat schilderij afgedrukt. Nu hangt ‘Bird’ bij haar.

Zo zie je maar op wat voor manieren je werk uiteindelijk bij iemand terechtkomt.”