icoon-informatieve-teksten

Goed gestructureerde informatieve teksten: leesbaar, begrijpelijk (B1) en boeiend

Alles is helder en begrijpelijk te maken voor je doelgroep.

In grote lijnen komt bij informatieve teksten de conclusie eerst. Daarna komen achtergrond, argumenten, voorbeelden en details (de omgekeerde piramide).

Goed informeren is niet hetzelfde als veel tekst gebruiken. Soms moet je juist wat (of zelfs veel) weglaten om iets helder te maken. Soms moet je iets durven loslaten, zoals specialistische termen, je huisstijl-richtlijnen, goede grammatica, je behoefte om wetenschappelijk of juridisch waterdicht te zijn. Voorop staat dat je boodschap begrijpelijk overkomt en lekker leest. Want als niemand je tekst wil lezen, waarom zou je ‘m dan schrijven?

Leesbaarheid (meestal B1 taalniveau) gaat ook over witruimte, hapklare brokken, tekstritme, woordkeuze, synoniemen, tussenkoppen, kaders, uitgelichte stukjes, verhelderende quotes, infographics, beelden, foto’s, een filmpje. Soms maakt een goede illustratie of infographic meer duidelijk dan duizend woorden. Keuzes die je daarin maakt zijn afhankelijk van doelgroep, tekstsoort, medium en doel.

Wat wil je?

  • Een goed geïnformeerde patiënt
  • Een blije klant
  • Om een complex onderwerp uit te leggen
  • Onderzoeksresultaten publiceren
  • Een persbericht
  • Een stappenplan
  • Populair meerjarenplan
  • Iets anders

 
Samen kunnen we kijken wat je nodig hebt en of ik je daarbij kan helpen met tekst.

Terug naar alle diensten