(06) 29 40 16 90

SEO-webteksten: 9 gratis schrijftips

Geplaatst in: Gratis schrijftips Geschreven door

SEO-webteksten: 9 gratis schrijftips

seo-contentMet deze 9 gratis schrijftips voor SEO-webteksten verbeter je je vindbaarheid met Google. Ze helpen beginnende webredacteuren op weg en zetten oldschool-tekstschrijvers op scherp.

Eerst moet ik even iets voorop stellen. Je website bestaat natuurlijk niet alleen uit tekst. Ook zaken als het ontwerp, de techniek, de mogelijkheden van het contentmanagementsysteem (cms) spelen mee in je succes bij Google. Met deze tips kun je zelf je webteksten krachtig(er) en klantgericht(er) maken. Veel ervan pas je verrassend eenvoudig toe.

Tip 7 en 8 zullen elke communicatieprofessional aanspreken. Ze vragen iets meer van je, maar dat vind je vast niet erg, omdat ze je terugbrengen naar de essentie van het communicatievak. Investeer in deze twee tips en je klant voelt aan zijn water dat jij je best voor hem doet en de moeite neemt je in hem te verdiepen.

SEO-webteksten quick wins

Een paar SEO quick wins die je met tekst kunt behalen. Zorg dat de belangrijkste zoekterm hierin staat:

  • URL
  • eerste paragraaf van je content
  • titel
  • metatitel (SEO-titel)
  • metadescription (meta-omschrijving)

 

1. Zorg dat je url leesbaar is

Dit is veruit de makkelijkste manier om webteksten beter vindbaar te maken voor Google (en andere zoekmachines). Daarom noem ik hem als eerste. Je hoeft er niet eens je webtekst voor te herschrijven.

Zet in je url de zoekterm waarop jij gevonden wilt worden.

Dus niet: www.sabineschippers.nl/13224873958734
Maar: www.sabineschippers.nl/wat-heb-je-nodig/webredacteur-voor-zorg-en-onderwijs/

2. Kort, korter, kortst

Google houdt net als mensen van een leesbare, goed geschreven en (eind)geredigeerde webtekst. Daarom deze schrijftip over keuzes maken.

Beperk wat je op een pagina zet.

  • Eén pagina = één onderwerp.
  • Eén alinea = één deel-onderwerp
  • Meerdere onderwerpen = meerdere pagina’s (of minder willen vertellen)

Verwijder wat er dubbel in staat. En let goed op: dus ook als je iets op verschillende manieren hebt uitgelegd. Kies in dat geval voor de uitleg die het meest duidelijk en ondubbelzinnig is.

En dat is iets anders dan de mooiste of grappigste uitleg.

Je wilt die misschien niet weggooien omdat je er zo trots op bent. Maar ben je daardoor niet een klein beetje verblind voor de effectiviteit van je tekst?

Wees gerust, het overkomt de besten. Maar blijf alert.

‘Kill your darlings’ heet dat. Wees meedogenloos.

3. Slimme titels en tussenkopjes

Zorg voor koppen en tussenkoppen die de zoekterm bevatten waarop jij gevonden wilt worden.

En maak ze uniek.

Dus niet: Ervaren webredacteur
Maar: Veelgevraagde webredacteur voor zorg en onderwijs

Ga na waar het op die pagina nou echt om draait (en schrijf je titel). En ga na waar elke alinea op die pagina om draait (en schrijf je tussenkoppen). Is dat lastig en kom je met een lijst van woorden, pas dan eerst tip 2 toe.

4. Gebruik de contentstructuur van het cms

Je webbouwer heeft niet voor niets opmaakkenmerken toegevoegd waaruit jij in het cms kunt kiezen.

Een H1-kop (voor de titel), moet je ook de opmaak H1 geven. Google herkent dat namelijk en kent meer waarde toe aan een H1 dan aan een H2.

Google vindt H1, 2, 3 (en verder) koppen leuk. Maar ook slimme urls (zie tip 1), opsommingen en vetgedrukte tekst.

5. Vergeet zoekmachines, vergeet SEO

Je schrijft voor mensen. Zij zijn degenen die je teksten lezen en actie moeten ondernemen. Voor hen maak je je website. Zoekmachines worden steeds meer geprogrammeerd om als echte mensen te zoeken. Dus ga er maar vanuit dat als je je lezer goed bedient, de zoekmachine jou beloont.

Overigens kun je je lezer extra goed bedienen, door na te denken over je metatitel en metabeschrijving. De zoekmachine laat die dan zien in de zoekresultaten. Dat is voor potentiële klanten lekker, want die kunnen dan snel lezen waarom ze (wel of juist niet) op jouw site moeten zijn. Zo scheid je het kaf van het koren en krijg je minder snel ongeïnteresseerde bezoekers op je site.

Bovendien dwing je jezelf de pagina samen te vatten. Weet je meteen of je de essentie te pakken hebt.

6. Leuke links maken

Klik hier is zwaar uit de tijd. Dus ik hoop met heel mijn hart dat je dat allang van je site hebt verbannen. Dat het op geen enkele – geen enkele – pagina nog staat. Evenals zijn broertjes en zusjes: lees verder, meer informatie, vraag aan en aanverwanten.

Externe links bevatten uiteraard weer een (dé) zoekterm en linken naar de meest logische pagina (dat is niet altijd de homepage) .

7. Orden je site

Voor deze tip (en de volgende) moet je iets meer de tijd nemen. Maar dat is zeer de moeite waard. Want je maakt je doelgroep er heel blij mee.

Orden je site. Niet hiërarchisch. Niet volgens je bedrijfsstructuur.

Maar volgens de logica die je klant hanteert. En daarvoor moet je je klant kennen. Als communicatieprofessional ben je daarvan natuurlijk al doordrongen. Toch? Of wil je ’m toch nog een keertje horen? Tip 8.

8. Ken (ben) je klant

De belangrijkste tip die ik voor je heb, ken je vast al. Maar omdat ie zo belangrijk is, en voor veel mensen (ja, ook voor mij) soms toch verrassend moeilijk toe te passen is, moet ie er toch bij. Verplaats je in de klant.

Want dat is niet alleen de snelste weg naar klantgericht communiceren en werken. Het is ook de enige manier waarop je zou moeten communiceren en werken.

Doe of je je eigen klant bent. En stel je voor:

  • Hoe je eruit ziet
  • Hoe oud je bent
  • Wat voor kleren je draagt
  • Wat je gezinssituatie is
  • Waar je woont
  • Hoe je huis eruit ziet
  • Wat je voor werk doet
  • Wat voor jou belangrijk is
  • Of je liefst loopt, fietst, auto rijdt of het ov gebruikt
  • Wat je in je vrije tijd doet
  • Wat opvallende karaktereigenschappen zijn
  • Of je haast hebt
  • Etc.

Zie je het een beetje voor je?

En dan:

  • Wat kom ik op deze website doen?
  • Vind ik hier wat ik zoek?
  • Waar kan ik terecht met vragen?
  • Waarom zou ik met dit bedrijf zaken doen?
  • Waarom niet?
  • Biedt dit bedrijf mij wat ik nodig heb?
  • Verrast dit bedrijf mij en geeft het al antwoord op vragen die ik nog niet eens heb gesteld?
  • Etc.

Kijk dan of je website voldoet. En ga zo nodig aan de bak.

9. Wees creatief en durf af te wijken van de norm. Maar niet altijd.

Veel van mijn opdrachtgevers hebben een schrijfwijzer (in ontwikkeling). En een huisstijl natuurlijk. En dan zijn er nog de regels voor grammatica, spelling en interpunctie.

Wat mij betreft mag je met al die zaken creatief omspringen en desnoods links laten liggen – als dat maakt dat een bezoek aan jouw website nuttiger en leuker is voor je bezoeker. En hij er snel en eenvoudig kan doen waarvoor hij komt: informatie vinden / iets kopen.

Maar overdrijf het niet. Op je site verwachten mensen dat je telefoonnummer onder contact staat, je logo linksboven moet een link naar Home zijn en het menu staat ergens bovenaan. Wat op websites of in jouw branche gebruikelijk is en wat mensen op internet gewend zijn, zijn conventies waar je je beter aan houdt. Zoals een pak melk blauw is en een pak karnemelk rood, zijn er zaken die mensen verwachten en die daarom gewoon goed werken.

 

Succes, zet ‘m op!

© Sabine Schippers Schrijfpraktijk, 2014

Laat een reactie achter

 

Neem contact op

Je naam (verplicht)

Je e-mail adres (verplicht)

Je bericht